3. osakilpailu Lahden keskustassa

·

·

Orimattilan Sammalistosta siirrytään välipäivän kautta Lahden keskustaan sprinttaamaan perjantai-iltana 15.7. Siinä missä sprintti on monilla rastiviikoilla väkinäinen lisä maastomatkoille, 2022 Fin5-kilpailussa sprintti on yksi viikon kohokohdista. Ainakin jos Fin5-sprinttikilpailun ja vuoden 2023 SM-sprintin ratamestarilta Teemu Niskaselta kysytään:

 

”Kun suunnittelimme rastiviikkoa niin oma mielipiteeni oli että siinä tulee olla kunnollinen sprinttikilpailu. Etenkin nyt kun kyseessä on vuoden 2023 SM-sprintin esikilpailu! Suunnittelun alussa oli jo selvää, että viikon kahdesta WRE-kilpailusta sprintti tulee olemaan toinen. Haluamme huippusuunnistajat viivalle nauttimaan haastavista radoista ja samalla yleisön ihastelemaan heidän suorituksistaan.

 

Sprintti käydään perjantai-iltana, mutta semmoisella kaupungin alueella, jossa liikenteen ei pitäisi vaikuttaa kilpailijoiden suoritukseen. Alueella on joitakin teitä, jotka saa ylittää tai alittaa vain merkityiltä kohdilta.

 

kuva: Ville Kauppi

Tätä varten on toki myös tärkeää valita kilpailualueeksi sprinttiin soveltuva maasto, mikä turhan usein on rastiviikoilla unohdettu kun kilpailualue on valittu muilla kuin ratojen ehdoilla. Tämän Fin5-sprinttikilpailun kohokohtia on ehdottomasti eri maastonosien käyttö. Kilpailumaasto on tästä johtuen poikkeuksellisen suuri sprinttikilpailuun (1,2 km2). Koska alue on niin suuri niin maaston eri osat tarjoavat monipuolisesti erilaisia haasteita suunnistajille. Mielenkiintoisimpina nostoina voitaneen sanoa Anttilanmäki, Asemantausta ja kaupunginsairaala.

 

Anttilanmäki koostuu vanhoista puurakennuksista ja alueen iän vuoksi tieverkosto ei noudata tavanomaista ruutukaavaa mikä mahdollistaa reitinvalintoja. Alueen vanhat puurakennukset ovat myös hienoja nähtävyyksiä itsessään, joten vanhasta arkkitehtuurista nauttivien kannattaa käydä alueella myös kilpailun jälkeen rauhallisemmalla vauhdilla.

 

 

Asemantaustan alueella käytiin 2020 syksyllä viestiliigan parisprinttikilpailu, joka oli hektinen ja kiinnostava kokonaisuus. Tuolloin Asemantaustan alueesta ei käytetty kaikkea vaan osa jäi odottamaan tulevia kilpailuita, nyt on noiden kilpailuiden aika! Asuinkerrostalokortteleita päästään nyt siis kiertelemään Fin5-radoillakin.

 

 

 

 

 

Kaupunginsairaalan alue on kokonaisuutena mielenkiintoinen ja mahdollistaa niin reitinvalintojen suunnittelun kuin lyhyemmätkin välit. Puistomainen miljöö yhdistettynä suureen julkishallinnon rakennukseen tuo sprinttiin usein omat ulottuvuutensa.

 

 

 

 

 

Ratasuunnittelussa pyrin luomaan jokaiselle sarjalle optimaaliset radat ja eri ratojen tarpeet on myös huomioitu maaston osien käytössä. Siinä missä eliittisarjoilla tulee olla teknisiä ja fyysisiä haasteita, on lasten radoilla pyritty luomaan teknisesti ja ikäradoilla fyysisesti sopivat radat. Eri maastonosien käyttö on myös ehdottoman tärkeää jakaaksemme osanottajamäärän useammalle alueelle ja estääksemme riskitilanteita, joita syntyy kun suuri määrä kilpailijoita juoksee pienellä alueella.

 

Itselleni on tärkeää, että rastiviikolla huomioidaan sen rooli koko perheen tapahtumana. Omalta osaltani tämä tulee näkymään radoissa, lähtöjen sijainnissa sekä monissa muissa kilpailun elementeissä. Sprintissä olen halunnut nostaa etenkin lasten kilpailua esille eliittisarjojen ohella. Koska kyseessä on WRE-kilpailu niin on tärkeää luoda eliittisarjoihin tietynlainen valokeila, mutta se ei saa olla kilpailun ainut kohokohta. Yksi lasten ratojen herkuista on kilpailukeskuksen välittömässä läheisyydessä oleva lähtö, joka mahdollistaa vanhemmille poikkeuksellisen mahdollisuuden seurata lasten lähtöä sekä maaliintuloa.

 

kuva: Ville Kauppi

Sprintissäkin on käytössä vapaat lähtöajat muiden päivien tavoin, mikä mahdollistaa perjantaina töissä käyvien osallistumisen myöhemmillä lähtöajoilla. Poikkeuksena tähän ovat eliittisarjat, joissa on käytössä lähtökynnys tasapuolisen kilpailun mahdollistamiseksi.

 

Toivon että mahdollisimman moni tulee nauttimaan haastavista sprinttiradoista. Mitä suurempi osanottajamäärä sprinttiin saadaan niin sen parempi tunnelma osallistujille saadaan luotua.”

 

Teemu Niskanen

Fin5-sprintin ratamestari


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *